IDM Hockenheim

Hockenheim brengt “Supkes” weinig geluk, geschreven door Tiny Kolsters

In het weekend van 28 t/m 30 september werden de laatste twee Yamaha R3 Cup races verreden op het Duitse Hockenheimring circuit. Het werd in alle opzichten een bewogen weekend voor de beide broers en de rest van het team.

Donderdag rond de middag werd er vol goede moed vertrokken richting het midden van Duitsland. Die goede moed duurde circa twee uur tot aan het moment dat de motor van de bus van de familie Sup kuren begon te vertonen. Er restte niets anders dan stoppen langs de autobahn en wachten op de ADAC om de bus en de daarachter hangende caravan te laten afslepen. Uiteraard werd geprobeerd om via de verzekering ander vervoer te krijgen maar een grote bus met dubbele cabine is niet het meest gangbare voertuig dus liep die poging op niets uit. Met pijn in het hart werd besloten de nacht door te brengen bij het garagebedrijf om dan op vrijdag de terugreis richting Nederland te gaan maken. Dit betekende eigenlijk einde weekend nog voordat het begonnen was.

Rond half zeven in de avond stonden de meeste Yamaha R3 Cup teams op de paddock in Hockenheim en werd de pech van “de Supkes” wat breder bekend. Onder het motto “zonder Sup geen Cup” vertrok er amper drie kwartier later een bus en een auto richting Reichbach om de hele bende op te halen. Twee en een half uur later begon de familie alsnog aan de resterende 225 km richting Hockenheim.

“We hadden ons er al bij neer gelegd dat we dit laatste weekend van het seizoen aan ons voorbij moesten laten gaan. Dan komt er rond 19.15 uur een berichtje met 'we zijn onderweg' en een uurtje of vijf later arriveren we alsnog op de paddock,” aldus de broers. “Namens ons hele team een dikke, dikke dank je wel aan Arie Molenaar voor het beschikbaar stellen van de bus, Gert Bakkers voor het chauffeuren van de bus en Racesport.nl fotograaf Tiny Kolsters voor het heen en weer rijden met de auto om ons op te komen halen. Fijn dat dit nog steeds mogelijk is en het onderschrijft het wij gevoel dat we als deelnemers aan de Yamaha R3 Cup hebben.”

Op vrijdag werden er twee vrije trainingen afgewerkt en vooral Luuk kon zijn ritme duidelijk niet vinden. Thijs kon aanknopen bij de tijden die hij hier een jaar geleden reed maar Luuk bleef daar dik 2 seconden vanaf. Datzelfde beeld zagen we in de beide kwalificatietrainingen op zaterdag. Thijs wist met een 1’44.0 zichzelf wel te verbeteren ten opzichte van een jaar geleden maar Luuk kon wederom totaal geen ritme vinden en reed tijden die zeker niet bij hem horen. Een en ander resulteerde in een 15e startpositie overall voor Thijs en een 21e startpositie overall voor Luuk. Helaas was Thijs in de eerste kwalificatietraining de verplichte bandensticker vergeten waardoor hij ook nog eens een gridstraf kreeg van vier plaatsen. Beide broers moesten daardoor vanaf de laatste startrij aan de races beginnen.

“ Het ging voor geen meter. Ik kwam totaal niet in mijn ritme en reed als een beginneling in de rondte. Ik hoor niet laatste te staan en dat wil ik in elk geval in de races laten zien,” aldus de fanatieke Luuk met een gezicht op onweer.

Thijs: “Het ging niet slecht. Klote van die vergeten bandensticker maar ik ben er zeker van dat ik in de race nog wel naar voren kan komen.”

Op zaterdagmiddag rond drie uur ging het licht op groen en amper vijf minuten later was Luuk per ambulance onderweg naar het Medical Center. Bij het insturen van de Mercedes Arena bocht verloor Luuk de motor en schoof uit de wedstrijd. Bij de val liep Luuk een gebroken sleutelbeen op waardoor hij per ambulance overgebracht werd naar het Medical Center. Thijs kreeg van dit alles niets mee, scherpte zijn pr aan tot 1’43.3, en kwam als twaalfde overall over de meet wat een zesde plaats in de Yamaha R3 Cup betekende.

Luuk werd op dat moment met de ambulance naar het ziekenhuis in Ludwigshafen gebracht voor de nodige foto’s en behandeling. Gelukkig bleek er behoudens het gebroken sleutelbeen geen verdere schade te zijn zodat de oudste van de broers in de avond terug kon naar de paddock.

“Voor ik het wist lag ik op mijn gezicht en ik wist ook direct dat het mis was met mijn sleutelbeen. Voor mij stond het hele weekend jammer genoeg in het teken van de pech. Zuur, maar dat hoort erbij. Ik heb nog veel pijn maar ben blij dat het bij een gebroken sleutelbeen is gebleven. Dat geneest wel weer en dan maar weer op naar volgend seizoen. Hopelijk krijgen we dat financieel weer rond want ik wil eigenlijk zo niet afsluiten,” vertelde Luuk na terugkeer op de paddock.

Uiteraard stond er zondag bij de start van de tweede race maar één Supke op de startgrid maar dat Supke reed gelukkig wel zijn beste race van het seizoen. Thijs startte goed vanaf de 19e startplaats en kwam in een groep terecht van vijf rijders die vochten om de plaatsen 12 t/m 16 overall. Het werd gedurende de hele race een bijzonder pittig gevecht maar Thijs bleek uiteindelijk de snelste cq slimste van de groep en kwam op het moment dat het er als meeste toedeed als eerste van die groep over de finish. Thijs finishte daarmee direct achter Tom Molenaar en dat was met oog op eindstand in de Cup ook nodig.

“Ik heb lekker gereden en kon het duel met de groep winnend afsluiten. Dat was een lekker gevoel want ik heb daar hard voor moeten knokken. Ik wist dat ik voorafgaand aan deze laatste race in de tussenstand nog maar 2 punten voorsprong had op Tom. Ik zag Tom voor onze groep uitrijden en moest dus direct achter hem finishen om Tom voor te blijven in de eindstand. Verder heb ik mijn snelste rondetijd ten opzichte van vorig jaar met ruim 1,2 seconden weten te verbeteren. Ik kijk tevreden terug op dit weekend dat rampzalig begon en dat voor Luuk helaas ook zo gebleven is,” aldus Thijs na afloop van de tweede race.

In de eindstand om het Yamaha R3 Cup kampioenschap vond Thijs zichzelf met 142 punten terug op de zesde plaats waarbij hij inderdaad 1 puntje voorsprong behield op Tom Molenaar. De twee nulscores van Luuk hadden gelukkig geen gevolgen voor de stand in het kampioenschap. Luuk bleef daarin op de tiende plaats met 71 punten. Uiteraard willen we als team onze sponsors en iedereen die ons verder dit seizoen gesteund heeft van harte bedanken. We hopen ook volgend seizoen weer op jullie steun te mogen rekenen.

IDM Assen: Sup broers draaien lekker mee
Met dank aan Tiny Kolsters!

Het TT-circuit Assen was van 7 t/m 9 september gastheer voor de zesde ronde van het Internationale Deutsche Motorradmeistershaft (IDM). De Yamaha R3 Cup rijders streden bij deze races mee in de IDM SS300 klasse. Luuk en Thijs Sup deden lekker mee in de races en scoorden beiden twee top tien posities in hun klasse.

Het weekend ging vrijdag van start met twee vrije trainingen. De eerste training werd gereden op een natte baan en de tweede op een opdrogende baan. Thijs en Luuk reden beide trainingen op de regenbanden om het gevoel op de natte en opdrogende baan zo optimaal mogelijk te maken. Beiden eindigden achterin het veld omdat aan het einde van de tweede training ook gereden kon worden met de veel snellere droogweerbanden.

Tijdens de beide kwalificatietrainingen op de zaterdag was het droog. Thijs had en heeft een beetje een haat/liefde verhouding met het Asser TT-circuit wat zeker niet tot zijn favorieten behoord. Thijs trainde zich uiteindelijk naar een 17e startpositie overall met een tijd van 2’00.942 en dat was in elk geval een seconde sneller dan hij tijdens de Gamma Racing Day reed. Luuk,relaxed als altijd, trainde zich naar een 21e startpositie overall en ook hij reed een halve seconde sneller dan enkele weken geleden tijdens de Gamma Racing Days.

De broers reden beiden een heel behoorlijke eerste race. Thijs raakte na de start in gevecht met Xavier van Duffelen en dat gevecht duurde tot op de meet. Thijs hield op de meet nipt de neus voor en kwam als 14e overall over de finish. In de Yamaha R3 Cup klasse betekende dat de 7e plaats. Luuk was de hele race in gevecht met de Belg Noël Seppe en ook hij wist dat gevecht te winnen. Luuk kwam als 17e overall over de finish en klasseerde zich daarmee als negende in de R3 Cup.

De tweede race werd verreden in twee delen. Halverwege de wedstrijd kwam er een rijder ten val waarbij de motor op de baan bleef liggen. Dat veroorzaakte een code rood waarna de race opnieuw werd gestart over vijf ronden. Thijs raakte in deze korte race in gevecht met een de beide deelnemende dames. Zoals het een gentleman betaamt liet hij op de finish de beide dames voorgaan om de race als 12e overall en als 6e in de R3 Cup te finishen. Luuk versloeg in een rechtstreeks duel wederom Noël Seppe en kwam als 16e overall en als negende R3 Cup rijder over de finish. Beide broers wisten in de races hun persoonlijk beste rondetijden verder aan te scherpen.

Thijs:
“Assen is gewoonweg niet mijn circuit. Ik kan op deze baan tot op heden niet het ritme vinden om aansluiting te houden met de top vijf in de R3 Cup. Het gat was ook nu weer twee seconden per ronde en dat is gewoon te veel. De nattigheid tijdens de vrije trainingen hielp ook niet echt. Ik wist gelukkig zowel in de trainingen als in de race gelukkig wel mijn pr aan te scherpen. Doelstelling was echter onder de twee minuten en dat is helaas net niet gelukt. In de eerste race vocht ik met Xavier van Duffelen en die kon ik gelukkig net voorblijven. In de korte tweede race had ik een gevecht met Mieke Abbink en Birgit Scheffer. Ik ben natuurlijk een gentleman dus heb ik de dames netjes voor laten gaan. Nee……, alle gekheid op een stokje, ze hebben me fair en square verslagen. Hoewel Assen niet mijn baan is heb ik wel twee leuke races gereden .”

Luuk:
  “Ik heb zowel in de trainingen als in de races mijn persoonlijk snelste rondetijd weten te verbeteren. Ik had in beide races een leuk gevecht met Noël Seppe en wist hem in beide  races te verslaan. Ik heb daarmee mijn persoonlijke doelstelling voor het weekend behaald. Ik kijk dus met een tevreden gevoel terug op het weekend. Ik heb lekker gereden en we hebben met de R3 Cup rijd(st)ers een heel leuk en gezellig weekend gehad.”

Thijs wist in de beide races 19 punten toe te voegen aan zijn totaal en staat daarmee nog steeds op de zevende plaats in het kampioenschap. De nummers vijf en zes (Niek van den Broek en Thom Molenaar) staan nog steeds binnen schootsafstand.Luuk voegde 14 punten toe aan zijn totaal en staat met 71 punten op een tiende plaats.

In het laatste weekend van september volgen er nog twee races tijdens het afsluitende IDM weekend op de Hockenheimring. Beide broers hopen daar wederom lekker mee te kunnen doen om met een goed gevoel het 2018 seizoen te kunnen afsluiten.

Gamma Racing day

Hartstikke bedankt Tiny Kolsters voor het schrijven van dit verslag!

Gemengde gevoelens bij Sup broers na Gamma Racing Day

Het weekend van 18 en 19 augustus stond voor Luuk en Thijs Sup in het teken van de Gamma Racing Days. Deze racedagen behoren tot de grootste evenementen die op het TT-circuit van Assen worden georganiseerd. Het evenement bestaat uit een combinatie van motor- en autosport en is al vele jaren een bekende naam onder de liefhebbers van deze sporten. Het evenement is gratis te bezoeken en trekt jaarlijks tussen de 80.000 en 100.000 toeschouwers naar het TT-circuit, verdeeld over de zaterdag en zondag.

Voor Luuk en Thijs een mooie uitdaging om na de Dutch TT wederom voor volle tribunes te rijden op Cathedral of Speed zoals het Asser circuit ook wel genoemd wordt. Het programma tijdens deze dagen zit overvol met motor- en autoraces met tussendoor ook diverse demonstraties onder andere met een Renault Formule 1 auto die op zondag bestuurd werd door Renault Formule 1 coureur Carlos Sainz.

Helaas heeft dat overvolle programma ook een kleine keerzijde want de eerste kwalificatietraining voor de Yamaha R3 Cup stond al direct op zaterdagmorgen om 8 uur op het programma. Voor de broers betekende dat (zoals ze het zelf omschreven) midden in de nacht opstaan. Helaas is met name de baantemperatuur op dat tijdstip nog laag waardoor de hoeveelheid grip behoorlijk afneemt. Alles bij elkaar rijdt dat niet echt lekker en met een 17e plaats voor Thijs en een 20e plaats voor Luuk stonden de gezichten van de beiden dan ook zeker niet in de vrolijkste stand. De tweede kwalificatietraining werd rond de klok van 11 uur gereden en daarin ging het in elk geval een stukje harder. Thijs wist enkele plaatsen op te schuiven en klasseerde zich als 15e. Luuk ging weliswaar 1’5 seconde sneller rond maar dat leverde geen positiewinst op zodat hij genoegen moest nemen met een 20e startpositie.

Op zondagmiddag even voor twee uur ging het rode startlicht uit en vertrokken het R3 Cup veld voor hun race over 12 ronden. De goed gevulde tribunes genoten van de vele gevechten op de baan waarin zowel Thijs als Luuk volop betrokken waren. Thijs streed in een groep van drie om de 12e plaats in de race en Luuk eveneens in een groep van drie kort achter Thijs om de 15e plaats. De broers wisten beiden als eersten van hun groepje over de meet te komen. Na afloop bleken de motoren van twee rijders niet conform de regelementen waardoor Thijs opschoof naar de elfde plaats in de race in de race en Luuk naar de 13e plaats.

Bij dit evenement reden er enkele gastrijders mee die geen punten scoren voor het Yamaha R3 Cup kampioenschap. Hierdoor kon Thijs 9 punten bij zijn totaal bijschrijven en Luuk 7 punten. Na afloop van de race waren de broers qua gevoelens elkaars tegenpolen.

Thijs#22:

“Het hele weekend ging het voor geen meter. Ik heb de afgelopen weken vakantiewerk gedaan bij een stratenmakersbedrijf en dat is hard werken. Ik voelde het werk goed in mijn lichaam en zat dit weekend nooit lekker op de motor. Daar komt bij dat ik me tot op heden nog nooit echt lekker gevoeld heb op het circuit van Assen en dat bij elkaar maakt dat ik ontevreden ben met mijn rijden en prestatie. Ik kon nooit meekomen met jongens die ik normaal gesproken wel aardig bij kan houden waardoor ik een veel te grote achterstand ben gereden. Met zoveel toeschouwers op de tribunes wil je jezelf graag laten zien en dat is onvoldoende gelukt. Het enige wat tevreden stemt is dat ik het gevecht dat ik in de race had met twee andere rijders heb weten te winnen.”

Luuk#40:

“Normaal heb ik in de races wat meer achterstand op Thijs dan dit keer. Ik snap daarom ook zijn ontevredenheid. Ik heb zelf wel een lekkere race gereden waarin ik in gevecht was met twee andere rijders. Ik ging als laatste van ons groepje de laatste ronde in maar kwam als eerste van ons groepje over de finish. Dat is lekker en daar heb ik zeker van genoten net als van het rijden voor die volle tribunes. Het was voor mij wel een lekker en gezellig weekend.”

In de tussenstand van het R3 kampioenschap blijft Thijs op de zevende plaats met 103 punten. Luuk blijft op de 11e plaats met 57 punten. De volgende wedstrijd voor de broers wordt wederom op het circuit van Assen gereden. De Yamaha R3 Cup is namelijk in het weekend van 7-9 september te gast bij de zesde ronde van het Internationale Deutsche Motorradmeistershaft dat in dat weekend op het TT-circuit verreden wordt.

 IDM Zolder 2018

Afgelopen weekend hebben Luuk en Thijs gereden op het circuit van Zolder.

Vrije training 1
Luuk en Thijs gingen als een van de eerste de baan op om zo veel mogelijk rondjes te rijden. Luuk reed een 1.54.340. Dit was al een seconde sneller dan vorig jaar. Thijs reed een 1.51,502. Dit was ook al een stuk sneller dan vorig jaar.

Vrije training 2
De jongens wisten dat ze er een schepje erboven op moesten doen. Luuk had een snelle rijder opgezocht op de baan en kon hier lang achteraan rijden. Uiteindelijk reed hij een 1.53,886. Thijs reed lange tijd alleen en had zijn tijd minimaal verbeterd. Hij reed uiteindelijk een 1.51,285.

Kwalificatie 1
De jongens wisten dat ze in deze training hun tijd neer moesten zetten vanwege de warmte. Luuk kon weer achter een snellere rijder aan gaan en reed hierdoor een 1.52,539. dit was goed voor de 20e plek. Thijs reed een aantal ronden maar crashte helaas. Hij kon helaas niet verder maar had zijn tijd wel verbeterd. Met een 1.50,269 stond hij op de 15e plek.

Kwalificatie 2
Omdat de temperaturen zo hoog waren, waren de baan condities een heel stuk minder. Op en of 2 na konden mensen hun tijd verbeteren. Luuk en Thijs konden hun tijden niet verbeteren.

Warm Up
De jongens gebruikten deze training om op gang te komen. Hierbij werden er niet spectaculaire rondetijden gereden.

Race 1
Luuk had een mindere start. Hierdoor kwam hij helaas achter iemand die het tempo net niet kon volgen. Doordat ontstond er een gat naar de rijder voor ons. Na een lang gevecht ging deze rijder helaas onderuit en Luuk kon hem net ontwijken. Uiteindelijk is Luuk op een 18e plek geëindigd en van de R3 cup op een 11e plek. Thijs had ook een mindere start en had nog niet echt een goed gevoel. Hij kon het tempo voor hem net niet bijhouden en reed heel de race alleen. Uiteindelijk is hij als 13e geëindigd en als 8e van de R3 cup.

Race 2
Luuk had dit keer wel een goede start. Hij had de aansluiting gevonden met het groepje voor hem maar door een foutje in de 3e ronde was hij de aansluiting kwijt. Daarna heel de race alleen gereden en uiteindelijk als 17e geëindigd en als 11e van de R3 cup. Thijs had ook een goede start en zat in het groepje die voor het podium reed. Helaas na een aantal ronden schoot de motor tussen zijn versnellingen en moest hij door de pits heen. Uiteindelijk is hij als 16e geëindigd en als 10e van de R3 cup.

Wij willen alle sponsoren en bezoekers bedanken voor het leuke weekend. Onze volgende race is tijdens de Gamma Racing Days op Assen op 18 en 19 augustus.

 TT van Assen

Luuk en Thijs hebben afgelopen weekend gereden tijdens de TT van Assen. We reden mee in het Dutch SuperSport kampioenschap en in de Yamaha R3 cup. In de R3 cup waren er Franse gastrijders.

We begonnen op vrijdag met een vrije training. Deze gebruikte de jongens om even aan de baan te wennen omdat ze nu een andere lay-out reden. Thijs reed een 2.01,198 goed voor een 29e plek en 15e in de cup. Luuk reed een 2.04,935 goed voor een 31e plek en 17e in de cup.

De kwalificatie begon goed. Luuk en Thijs hadden snel hun tempo te pakken maar door een rode vlag moesten de jongens in de pits blijven wachten. Uiteindelijk mochten de jongens weer de baan op. Thijs reed een 1.59,072 goed voor een 27e plek en in de cup een 14e plek. Luuk reed een 2.02,800 goed voor een 33e plek en in de cup als 18e.

Race 1
Thijs had een goede start en had een mooie race met veel strijd. Uiteindelijk is hij als 23e geïndigd en als 12e in de cup.
Luuk had een goede start en kon zijn voorganger inhalen. Helaas door een foutje van iemand anders in de eerste ronde de aansluiting verloren en daardoor de hele race alleen gereden. Uiteindelijk als 32e geïndigd en als 17e in de cup.

Race 2
Thijs had weer een goede start en had weer een mooie strijd tot de finish. Hij is geïndigd als 22e en 12e in de cup.
Luuk had een erg goede start en kon een van zijn voorgangers inhalen. Dit keer had hij wel een mooi gevecht. Met nog 5 ronden te gaan kwam er een ktm die een aantal seconden voorsprong had dichterbij. Met nog 2 ronden te gaan ging Luuk voorbij deze rijder en reed er van weg. Luuk is geïndigd als 30e en in de cup als 17e in de cup.

Wij vonden het een heel mooi weekend. Wij willen de sponsoren en de toeschouwers bedanken! Wij rijden aankomend weekend in België op het circuit van Zolder.

 Mettet

Afgelopen weekend hebben Luuk en Thijs gereden in Mettet

Voorafgaand aan het weekend konden de jongens op donderdag trainen.

Kwalificatie 1
Thijs reed een goede kwalificatie en reed de 5e tijd met een 1.14,743 en Luuk reed zichzelf op de 11e plaats met een 1.19,140.

Kwalificatie 2
Thijs had weer een goede kwalificatie en kon zich verbeteren. Hij reed een 1.14,145 en dat was goed voor een 8e startplek. Luuk kon zich niet verbeteren en moest op een 12e plek starten.

Race 1
Luuk en Thijs hadden beide een goede start. Thijs had van het begin tot het einde een mooi gevecht voor P3. Uiteindelijk is hij geëindigd als 5e.
Luuk had ook van het begin tot het einde strijd voor plek 11. Uiteindelijk is hij geëindigd op een P9.

Race 2
Thijs had weer een erg goede start. Weer had hij ronden lang veel strijd. Uiteindelijk is hij geëindigd op een P7.
Luuk had een slechte start en verloor veel plekken. Na een lange strijd voor P11 kon hij zijn voorganger net niet pakken en werd hij 12e.

Onze volgende race is tijdens de TT van Assen.

 IDM Oschersleben

Afgelopen weekend hebben Luuk en Thijs gereden in Oschersleben.

Voorafgaand aan het weekend konden de jongens op woensdag en donderdag trainen. Er waren wisselvallige omstandigheden maar er kon goed worden getraind. Helaas voor Luuk een crash maar alles OK met hem.

Vrijdag
Op vrijdag stonden er 2 vrije trainingen op de planning.

Vrije training 1
Luuk en Thijs gingen goed van start. Thijs reed al meteen snelle tijden en reed een 1.42,531 goed voor een 8e plek in het IDM en een 3e plek in de Yamaha R3 cup. Luuk moest de eerste paar rondjes weer even wennen na zijn crash en reed een 1.49,826 en was daarmee 23e in het IDM en 11e in de R3 cup.

Vrije training 2
Thijs ging weer goed van start en reed een 1.42,143 en stond daarmee 10e in het IDM en 3e van de R3 cup. Bij Luuk ging het minder goed en reed een 1.50,650 en stond daarmee 25e van het IDM en 12e van de cup.

Zaterdag
Op zaterdag werden de kwalificaties en een race gereden.

Kwalificatie 1
Er werd een grote stap gemaakt door Thijs, met een 1.41,645 stond hij 12e van het IDM en 5e van de cup. Luuk kon zijn tijd niet verbeteren en reed een 1:49,907 en stond daarmee 25e in het IDM en 12e van de cup.

Kwalificatie 2
Thijs en Luuk konden de tijden van de vorige kwalificatie niet verbeteren. Thijs moest starten vanaf de 14e plek en Luuk van de 25e plek.

Race 1
Thijs had een goede start maar kon net niet aanpikken bij zijn voorganger. Wel reed hij een 1.41,408 en was daarmee sneller dan de voorgaande sessies. Hij eindigde de race als 12 van het IDM en 4e van de cup. Luuk had een slechte start maar kon mee met zijn voorganger. Hij haalde hem in en heeft daarna heel de race alleen gereden. Wel werd er een 1.48,355 gereden wat de snelste tijd van het weekend was. Luuk eindigde op een 20e plek van het IDM en 10e in de cup.

Zondag
Op zondag was er een warm up en de tweede race gereden.

Warm up
De jongens deden het rustig aan en bouwden een goed gevoel op voor race 2.

Race 2
Luuk en Thijs hadden een goede start. Helaas werd Thijs wijd gedrukt waardoor hij niet mee kon met zijn voorganger. Wel reed hij een 1.40,228 zijn snelste tijd van het weekend. Hij eindigde uiteindelijk als 13e in het IDM en 5e van de cup. Luuk kon goed mee met zijn voorganger en had een mooie, lange strijd met hem. Helaas maakte Luuk een foutje in de laatste ronde waardoor hij snelheid verloor en de strijd verloor. Uiteindelijk is hij als 21e geëindigd van het IDM en 11e van de cup.

Onze volgende wedstrijd is op 26 en 27 mei op het circuit van Mettet.

 Croix en Ternois

Dit weekend hebben Luuk en Thijs de eerste race van het seizoen op Croix en Ternois gereden. Op vrijdag waren er vrije trainingen maar vanwege examens en toetsen kon er niet gereden worden en moesten de jongens meteen beginnen met de kwalificaties op zaterdag.

Kwalificatie 1
De jongens moesten weer even wennen aan de baan. Ze probeerden aan te haken aan de rijders die op vrijdag al hadden gereden. Thijs reed een 1.03,141 en Luuk reed een 1.05,852.

Kwalificatie 2
Luuk en Thijs waren er allebei van overtuigd dat ze harder konden. Na een mooie kwalificatie reed Thijs 1.01,030 en Luuk een 1.04,203. Goed voor P6 voor Thijs en voor Luuk een P12.

Race 1
De race was erg vochtig. Thijs had een goede start en had veel vertrouwen. Na een lange race kwam Thijs als 7e. Luuk had een slechte start en totaal geen vertrouwen. Uiteindelijk geëindigd als 13e.

Race 2
De race was nu wel gelukkig droog. De jongens hadden allebei een goede start. Thijs had een mooie strijd met zijn voorganger en kon dit gevecht in de laatste bocht winnen. Luuk had zijn vertrouwen weer redelijk terug maar had  helaas wat problemen met het schakelen. Thijs is uiteindelijk geëindigd op P5 en Luuk op P11.

Onze volgende race is van 27 t/m 29 april in Oschersleben. Hier wordt eerst twee dagen getraind door de jongens om een goede voorbereiding te hebben en om een slechte voorjaarstraining goed te maken.

IDM Hockenheim

De laatste race van het seizoen hebben Luuk en Thijs op het circuit van Hockenheim gereden. Dit was voor hen een nieuwe baan waardoor er in het begin geen hele snelle tijden werden gereden.

Vrijdag
Vrije training 1
Luuk en Thijs hadden het circuit al snel onder de knie en konden redelijke ronden tijden rijden. Thijs zijn ronde tijd (1.47,471) was goed voor een P11 en die van (1.50,802) Luuk was goed voor een P15. In de cup betekende dit een P6 en een P10.

Vrije training 2
Deze training konden Luuk en Thijs de ronde tijden van de eerste vrije training niet verbeteren. Hierdoor uiteindelijk een P15 (1.48,076) voor Thijs (P9 in de cup) en een P18 (1.51,053) voor Luuk (P11 in de cup).

Kwalificatie 1
Nadat het wat minder ging in de tweede vrije training waren de jongens er gebrand om een snellere ronde tijd neer te zetten. Thijs reed een tijd van 1.45,837 goed voor P16 en Luuk reed een tijd van 1.48,413 goed voor een P18.

Zaterdag
Dit was onze laatste kans om een snellere tijd neer te zetten. Thijs zette een tijd neer van 1.45,623. Een kleine verbetering van tijd maar niet voor zijn plek. Luuk reed een tijd van 1.46,581 maar bleef ook op dezelfde plek staan.

Zondag
Warm up
In de ochtend was de warm up, deze hebben de jongens rustig aan gereden om de baan op enkele plekken nog erg vochtig was.

Race 1
De start van Thijs was niet zo heel goed waardoor hij geen plaatsen kon winnen. Hij reed de hele race lang in een groepje waar hij uiteindelijk als 7e van de cup over de streep kwam.
Luuk had een goede start en kon mooi aanpikken bij Thijs. Helaas door een foutje moest hij afhaken maar had nog een mooie strijd. Helaas deze op 0.057 niet gewonnen maar wel een snellere rondetijd van 1.45,976 gereden goed voor P10.

Race 2
Luuk en Thijs hadden beide een goede start. Helaas voor Luuk was de race al vroeg voorbij toen zijn ketting in de tweede ronde brak.
Thijs had een mooi gevecht in zijn groepje en kwam als 6e over de finish.

Wij willen al onze sponsoren bedanken die ons geholpen hebben om dit voor elkaar te krijgen.

IDM Oschersleben

Vorige week hebben Luuk en Thijs gereden op het circuit van Oschersleben tijdens het IDM.

Op vrijdag waren er twee vrije trainingen. Omdat dit een nieuwe baan voor de jongens was verkenden ze de baan goed. Luuk reed in deze training een 1:50.785 (P10) en Thijs een 1:51.016 (P11).

In de tweede vrije training gingen de jongens samen de baan op om samen snellere tijden te kunnen rijden. Het was duidelijk te zien dat het werkte en de jongens waren beide 4 seconden sneller dan de eerste vrije training. Luuk reed een 1:46.741 (P10) en Thijs reed een 1:47.016 (P11).

Op zaterdag waren er twee kwalificaties. Kwalificatie 1 was al om 8:30. Doordat het zo vroeg was, was de baan nog redelijk vochtig waardoor de jongens niet echt snellere tijden konden zetten. Thijs reed een 1:46.858 op dat moment goed voor een P10. Luuk reed een 1:47.616 en dat was goed voor een P11.

Tijdens de tweede kwalificatie waren de omstandigheden een stuk beter. Thijs reed een 1:44.241 goed voor een P9. Luuk reed een 1:46.683 goed voor een P11.

Uiteindelijke uitslag van Q1+Q2 is een P10 voor Thijs en een P11 voor Luuk.

Op zondag hadden we een warm up en twee races. In de warm up hebben de jongens rustig aan gedaan om een goed gevoel te krijgen voor de race.

Race 1
Thijs had een erg goede start en zat al snel bij een sneller groepje. Na veel strijden in dat groepje helaas geen plek kunnen winnen. Een P10 voor Thijs maar wel een 1:43.891 gereden. Luuk had een slechte start waardoor hij meteen de aansluiting kwijt was met het snellere groepje voor hem. Na veel strijd te hebben gehad met zijn voorganger helaas de strijd verloren. Een P12 voor Luuk maar ook hij verbeterde zijn tijd naar een 1:45.882.

Race 2
De tweede race was een regen race. Thijs had een goede start en kon goed meekomen met zijn voorgangers. Doordat Thijs bijna onderuit ging en rechtdoor schoot was hij de aansluiting kwijt. Uiteindelijk een P9 voor Thijs.
Luuk had een slechte start en had geen vertrouwen in het begin. Ronde na ronde ging het beter maar helaas niet goed genoeg voor een goed resultaat. Uiteindelijk een P11 voor Luuk.

Gamma Racing Days en IDM Assen

Afgelopen 2 weekenden hebben Luuk en Thijs 2 wedstrijden gereden. Het eerste weekend was tijdens de Gamma Racing Days. Het tweede weekend tijdens het IDM.

Op de eerste dag van de Gamma Racing Days hadden we al meteen een kwalificatie. Hier reed Luuk een 2.08,081 en Thijs een 2.05,374

Op zaterdag hadden we al een kwalificatie om 8 uur 's ochtends. Tijdens deze kwalificatie was de baan nog redelijk nat waardoor we uit moesten kijken. In deze kwalificatie hebben Luuk en Thijs hun tijden niet weten te verbeteren.

Op zondag was de race. Deze race moesten Thijs en Luuk starten vanaf P16 en P18. Na allebei een goed gestart te zijn kwamen de jongens alleen te rijden. Door een aantal crashes toch nog een paar plekjes winst, hierdoor eindigde Thijs op een P14 en Luuk op een P17.

Een week later was het tijd voor het IDM.

De eerste vrije training was op een opdrogende baan maar door de vele natte plekken toch maar op regenbanden naar buiten gegaan. Luuk reed een tijd van 2.13,754 goed voor een P14 en Thijs reed een tijd van 2.17,035 goed voor een P16.

Tijdens de tweede training was het gelukkig droog en de tijden gingen erg rap naar beneden. Luuk reed een 2.07,068 goed voor een P16 en Thijs reed een 2.04,757 goed voor een P14.

In de kwalificatie reed Luuk een 2.06,030 goed voor een P18 en Thijs reed een 2.04,655 goed voor een P16.

Tijdens kwalificatie twee was het aan het regenen dus wisten we dat we onze tijden niet meer konden verbeteren.

Race 1 begonnen Luuk en Thijs erg goed. Luuk had vanaf het begin van de wedstrijd veel strijd en heeft deze strijd ook gewonnen. Thijs reed lange tijd alleen maar aan het einde van de wedstrijd reed hij naar zijn voorganger toe en passeerde hem ook nog. Omdat we bij het IDM meereden hadden we twee aparte uitslagen. Uiteindelijk een P12 voor Luuk en een P9 voor Thijs in de cup.

Race 2 begonnen de jongens weer goed en hadden de eerste rondes veel strijd. Thijs had daarna een klein gaatje voor zijn tegenstander waardoor hij lange tijd alleen reed. Luuk had tot het einde van de wedstrijd veel strijd en heeft deze strijd ook gewonnen. Uiteindelijk een P10 voor Luuk en een P7 voor Thijs in de cup.

 Wedstrijd Zolder

Afgelopen weekend hebben Luuk en Thijs gereden op het circuit Zolder.

De eerste vrije training was al op donderdag. Deze training werd gebruikt voor het gevoel op te bouwen en de baan goed te verkennen. Met een 1:58,219 was Thijs terug te vinden op een 10e plaats en Luuk met een 2:00,581 op een 12e plaats.

Later die middag was er een tweede vrije training maar door de natte omstandigheden leek het de jongens beter om binnen te blijven omdat er geen regen voorspelt werd voor de rest van het weekend.

Op vrijdag middag stond Q1 op het programma. Hierin werd progressie laten zien door Luuk en Thijs en kwamen uiteindelijk op een voorlopige P14 voor Luuk met een 2:00.254 en een P13 voor Thijs met een 1:56,130. Beide jongens waren hier niet geheel tevreden mee dus wisten ze wat ze moesten doen in de tweede kwalificatie op zaterdag.

Zaterdag ochtend was de tweede kwalificatie. Luuk en Thijs hadden in deze kwalificatie een veel beter gevoel waardoor het tempo hoger lag. Met een tijd van 1:53,886 had Thijs zichzelf gekwalificeerd op een P11 maar door een grid straf van iemand anders werd dat een P10 voor Thijs.

Luuk had zichzelf goed verbeterd met een 1:56,790 wat helaas niet goed was voor een betere plek maar wel een mooie verbetering van zijn tijd. Een 14e startplaats voor Luuk.

Zaterdag middag was race 1. Thijs had een erg goede start en ging als 7e de eerste bocht in. Helaas wat plekjes verloren waardoor hij alleen te rijden kwam. Uiteindelijk op een P8 geëindigd.

Luuk had een erg slechte start en had daardoor al geen aansluiting met de voorgangers. Na een eenzame wedstrijd op een P10 geëindigd.

Zondag ochtend was er een warm up van 10 minuten. Hieraan een goed gevoel overgehouden en een goede voorbereiding voor race 2.

Race 2
Thijs had weer een erg goede start en ging als 5e de eerste bocht in. Na veel strijd uiteindelijk op een P7 geëindigd maar zijn rondetijd wel verbeterd naar een 1:52,736.

Luuk had een matige start maar kon het gaatje nog goed dicht remmen. Na een aantal ronden in een mooi groepje gereden te hebben en ook even geleid te hebben, kon er iemand weg rijden van mij en een andere rijder. Na een lange strijd te hebben gevoerd die tot aan de finishlijn duurde helaas het gevecht verloren op 0,034. Uiteindelijk een P10 voor Luuk. Wel een mooie verbetering van zijn rondetijd 1:55,322.

Wij willen alle supporters en sponsoren bedanken voor de komst en voor de steun.

Wedstrijd Mettet

Op donderdag waren de vrije trainingen. De dag begon een beetje rommelig omdat de Yamaha R3 teveel dB's aangaf tijdens de keuring. Nadat er een rijder test had gereden bleek het geluid goed te zijn en konden we de baan op later als gepland. Luuk en Thijs verkenden de baan goed en probeerden zoveel mogelijk referentie punten te hebben. In elke vrije training hebben we onze tijd kunnen verbeteren en de snelheid zat er lekker in.

Op de vrijdag waren er geen trainingen dus konden we genieten van het mooie weer.

Op de zaterdag stonden er 2 kwalificaties op het programma. Na twee ronden achter een instructeur aan te moeten rijden (wat overigens altijd tijdens de eerste kwalificatie is bij de Belgische bond), gingen Luuk en Thijs voor een snelle tijd. Helaas brak het schakelpookje van Luuk af waardoor hij de training vroeg tijdig moest stoppen. Geen tijd voor Luuk. Thijs trainde zichzelf op P10 met een tijd van 1:17,346.

Kwalificatie 2 ging voor de jongens een stuk beter. Luuk had een wat moeilijk begin van de sessie maar elk rondje steeds beter. Snelste rondje voor deze sessie was een 1:19,681 wat een P12 op de grid betekende. Thijs reed van begin tot het einde een mooi tempo en kon zijn tijd verbeteren tot een 1:16,362 wat een P10 betekende op de startopstelling.

Op zondag waren er 2 races te rijden.

Race 1
Thijs had een erg goede start en zat er al meteen goed bij. Na een aantal ronden kon hij het tempo van zijn voorganger niet meer volgen en reed daarna een eenzame race. Uiteindelijk op een 11e plek over de finish gekomen.

Luuk had een slechte start en kon niet aanpikken aan zijn voorgangers. Daarnaast kwam er dreiging van achteren waardoor hij een aantal ronden in de beginfase ingehaald werd. Dit duurde niet te lang en in dezelfde ronde zijn voorganger nog ingehaald. Uiteindelijk op een P12 over de finish gekomen.

Race 2
Thijs had een erg goede start en zat er meteen goed bij. Na een mooie strijd met Xavier van Duffelen op een 10e plek over de finish gekomen.

Luuk had nu een veel betere start dan race 1 en had meteen het vertrouwen. Na een aantal ronden achter Thijs en Xavier aan te hebben gereden kon hij het tempo niet meer volgen. Wel weer een seconde van zijn tijd af kunnen rijden. Uiteindelijk op een 12e plek over de finish gekomen.

Wij hebben een heel leuk weekend achter de rug en willen ons team bedanken dat zij altijd achter ons staan.

Onze volgende de race is tijdens de TT van Assen. Deze wedstrijd telt niet mee voor de punten maar word wel een hele belevenis.

Wedstrijd IDM Nürburgring

Vrijdag

De eerste training was al om 8:30 en het was nat. Luuk en Thijs beide op nieuwe regenbanden naar buiten maar helaas lag Luuk er na 2 bochten al af. Wat lichte schade aan de motor waardoor Luuk niet verder kon. Thijs begon ronde na ronde steeds meer vertrouwen te krijgen in de regenbanden en dat was ook goed te zien naast de baan.

In de tweede training was het droog en ging Luuk goed de baan verkennen. Elke ronde steeds wat sneller waardoor hij uitkwam op een 1:52,727. Thijs reed lekker zijn rondjes en zat met een 1:47,524 in de middenmoot.

Tijdens de derde training kreeg Luuk steeds meer vertrouwen in de motor en wist zijn tijd elke ronde te verbeteren. Met als resultaat een 1:50,021. Weer 2 seconden van zijn tijd af. Thijs had mooie aansluiting met een groepje waardoor hij een 1:45,190 kon noteren, ook weer een nette 2 seconden van zijn tijd af kunnen snoepen.

Zaterdag

In kwalificatie 1 reed Luuk een 1:48,188 wat weer 2 seconden van zijn vorige tijd scheelde, dit was tot nu toe goed voor een voorlopige 17e positie. Thijs had weer een mooi groepje waar hij met meerdere mensen tijden kon zetten in de 1:44. Een voorlopige P12 voor Thijs met een 1:44,441.

In kwalificatie 2 kon Luuk zijn tijd weer verbeteren maar zijn positie niet. Een 17e plaats met een 1:47,915. Thijs had een goede kwalificatie met een mindere afloop. Hij kon zijn tijd mooi verbeteren naar een 1:42,704 maar ging aan het einde van de sessie onderuit. Rider OK. De tijd die Thijs had neergezet was goed voor een mooie 7e plaats.

Zondag

Om 8:30 hadden we een warm up van 10 minuten om goed in te komen voor de wedstrijd.

Het begin van de wedstrijd was een beetje rommelig. Na de opwarm ronde sloeg een motor af waardoor we nog een ronde moesten doen. Hierbij werd de wedstrijd ook met een ronde ingekort van 14 naar 13 ronden.

Na een goede start van Luuk had hij mooi aansluiting op zijn voorgangers, helaas in bocht 6 schakelde hij miss waardoor die aansluiting kwijt was en de rijder achter hem er voorbij kwam. Na een hele mooie strijd te hebben gehad wist Luuk niet dat het de laatste ronde was en kon hij de voorganger niet voorbij gaan. Een mooie P10 voor Luuk en met een 1:46,141 heeft hij zijn tijd ook weer verbeterd.

Voor Thijs verliep de wedstrijd minder goed. Hij had een slechte start en kwam daardoor in het gedrang. Helaas na 8 ronden vergiste hij zich waardoor hij helaas viel. Rider OK.

In race twee kwam Luuk weer goed weg maar had weinig vertrouwen in de motor waardoor hij op safe is gaan rijden. Uiteindelijk op een P7 gefinished waar Luuk toch tevreden mee kon zijn.

Thijs had een goede start en had een tijdje op de derde plek gelegen. Helaas kon hij deze niet vasthouden omdat hij wat minder vertrouwen had in de motor. Uiteindelijk op plek 6 gefinished.

Wij hebben genoten van het weekend met ups en downs en we willen de supporters bedanken die zijn komen kijken.

En we willen ons team bedanken voor het geweldige werk dat ze voor ons doen.

Daarnaast hebben wij het goede nieuws gekregen dat Luuk en Thijs tijdens de TT van Assen mogen meerijden.

Wedstrijd Croix en Ternois

Afgelopen weekend hebben Luuk en Thijs een wedstrijden moeten rijden in Croix en Ternois.

Op vrijdag stonden er 6 trainingen op het schema.

Luuk en Thijs gingen in het begin van de dag lekker rond totdat Luuk een schuiver maakte in de tweede sessie. Met Luuk alles OK!

Thijs liet zien dat hij bij de snellere van de cup hoorde met mooie rondetijden.

Op zaterdag waren er twee kwalificaties. Tijdens beide kwalificaties reed Luuk 13e en Thijs 5e.

Zondag was onze alle eerste race op het grote circuit. Thijs had een hele goede start maar miste zijn rempunt en schoot door. Op de 3e plek liggende valt Thijs in bocht 2 door koude banden. Helaas een uitval beurt voor Thijs. Thijs zelf heeft niets.

Luuk had een goede start maar kwam iemand met pech tegen waardoor hij moest uitwijken en veel terrein verloor op zijn voorganger. Luuk is als 8e over de finish gekomen.

Tijdens de 2e race had Thijs een goede start en kwam in de 1e ronde als eerste door. Na een lange tijd op de 3e plek te hebben gelegen werd hij helaas ingehaald maar toch een mooie 4e plaats.

Luuk had een goede start maar kon geen plekken winnen. Uiteindelijk op P10 geëindigd.

Wij hebben veel geleerd van dit weekend en we zullen weer ons best gaan doen op de Nürburgring tijdens het IDM.

Vandaag hebben we onze nieuwe pakken opgehaald voor de Yamaha R3 cup.

Heel erg bedankt Damen Leathers!





Afgelopen week hebben Luuk en Thijs een succesvolle test op het circuit van Val de Vienne afgerond! Als u op de onderstaande foto klikt gaat u naar de pagina met foto's. Deze foto's zijn gemaakt door Ad Kievit.

 

Team Foto's 2017













Luuk en Thijs gaan samen een nieuwe uitdaging aan, rijden in de nieuwe Yamaha R3 cup. Beide hebben we onze Yamaha R125 verkocht om dit waar te kunnen maken.

We hebben in het begin van januari ook al getest op deze motor in Cartagena.